Docpoint.fi

Info

Docpoint.fi on edistävinään suomalaisen dokumenttielokuvan näkyvyyttä internetissä. Verkossa on tarjolla videopalveluita mutta kotimaista dokumenttia keskitetysti esittelevä palvelu puuttuu. Docpoint.fi pyrkii täyttämään tätä aukkoa omatapaisesti, oman makunsa mukaan ja omaan tahtiin.

Docpoint.fi on ennakkoluuloton. Rajauskriteeri on, että elokuvan tulee olla dokumentti. Käsite ’dokumenttielokuva’ määritellään tilanteen mukaan. Asko Alanen antaa yhden oikean vastauksen.

Jos haluat elokuvasi näkyville tälle sivustolle, ota yhteyttä: . Suosittelemme elokuvan siirtämistä Vimeoon, joka osaa muuntaa elokuvat tarpeellisiin muotoihin eikä meidän tarvitse taistella konvertointiohjelmien kanssa.

Palvelun ovat tuottaneet Indie Films ja Kalamuki. Kommentit ja palaute osoitteeseen: .

Ps. Oikeasti kaikki johtuu heikoista hermoista. DocPoint-festivaalin sivua ei löytynyt tällä osoitteella. Ärsytti.

Kaikki elokuva on dokumenttielokuvaa

Näinä aikoina dokumenttielokuva on taas saanut ansaitsemaansa suurempaa jalansijaa julkisissa näytöksissä, suurempaa suosiota kinokatsomoissa, suurempaa arvostusta festivaaleilla ja suurempaa merkitystä television pikatuotantojen rinnalla. Näinä aikoina on helppo tajuta, kuinka dokumentaarisuus on koko elokuvataiteen alku, ydin ja lopputulema, vaikka filmitallenteen valjastaisi kuinka todellisuuspakoisille ja sepitteellisille sisällöille tahansa.

On hyvin valaisevaa tajuta, että kaikkien aikojen ensimmäisistä filmitallenteista moderneimpiin teknisiin fantasioihin valtaosa elokuvan informaatiosisällöstä on jollain tasolla dokumentaarista. Lumière-veljesten Juna saapuu asemalle (1895) ja Cameronin Avatar (2009) kohtaavat kumpikin sillä tajunnan kerroksella, mitä kaikkea ne auliisti kertovat oman aikansa tekniikasta, mielenliikkeistä ja tarpeista tallentaa asioita.

Vaikka fiktio miellettäisiin dokumentin vastakohdaksi, olisi ylimielistä olettaa, että katsojat eivät erottaisi sepitteellisten elokuvien rajattoman runsaita dokumentaarisia elementtejä. Studiokulissit, periodirekvisiitta, kattavimmatkin erikoistehosteet ja jopa käsikirjoituksen luomat keinotekoiset maailmat tallentuvat filmille monin verroin ja useammilla aisteilla kuin esimerkiksi kirjallisuudessa, teatterissa tai äänitallenteilla.

Elokuvataiteen arvoasetelmissa ja elokuvakritiikissä dokumentaarisuudella on aina ollut voimakkaan myönteinen lataus. Realismi katsotaan filmille tallennetuille teoksille aina eduksi. Totuudenmukaisuudelle ja aidolle uskottavuudelle perustuvia tyylisuuntauksia tunnetaan ja tunnustetaan esikuvallisiksi. Niistä yhteiskunnalliset ja tieteelliset raportit, dokumentit, sepitteet ja tarkat rekonstruktiot, tunnetaan mykkäelokuvien ajalta asti.

Film noirin maine perustuu selväpiirteiseen, kontrastiseen kuvaukseen syrjäkatujen todellisuudesta. Neorealismi oli suoran, koruttoman ja konkreettisen tallennuksen elokuvataidetta. Cinéma vérité oletti taiteen elävän avoimessa totuudenmukaisuudessa. Kaikki uusi-etuliitteellä varustetut genremääritelmät ja kansalliset aallot uskovat elokuviensa vangitsevan ajasta ja elinympäristöstä jotain välittömämpää ja todellisempaa.

Kaurismäkien uuden suomalaisen elokuvan liike tallensi yhtä huolekkaasti katoavaa todellisuutta. Dogme 95 –liike edellytti tekijöiltä filmaustekniikan ja –asenteen puhtautta ilman kikkailua. Jopa taiteelliset tavoitteet nähtiin epäolennaisina. Avautuvien valtioiden elokuvissa on omat totuuden aaltonsa poliittisten salpojen lauettua. Jopa televisio-ohjelmistot vallannut tosi-tv on ajatuksena kiintoisa, vaikka nimikkeen alle kasautuukin lähinnä ihanteelle vastakohtaisia irvokkuuksia.

Elokuvien merkitys, ajattomuus ja kestävyys on vahvasti sidottu niiden totuusarvoihin. Kyse voi olla epätasaiselle ja arveluttavalle suomifilmille kehitelty laajin mainemääritelmä ”kansakunnan salattu muisti” tai vain yksittäinen avainelementti, joka avaa tietyn totuuden ajassa tai paikassa.

Lähtökohtiaan myöten aidot filmitallenteet ovat vahvoilla tässä asetelmassa, jossa fiktion ja keinotodellisuuksien luominen on selvästi riippuvaista dokumentaaristen tallenteiden välittämästä informaatiosta, visuaalisista piirteistä, monipuolisesta ihmiskuvasta ja miljöön yksityiskohdista. Dokumentti on edelläkävijä, joka kokoaa ja vahvistaa fiktion kaipaamat asiat ja elementit. Kerronnan välittömyyden ja tosiasioiden harkitun järjestelyn lisäksi dokumentti on vapaampi teosten pituuden, kerrontamuodon, henkisten haasteiden ja tekniikan suhteen. Dokumentin ei tarvitse luoda tai jäljitellä todellisuutta, vaan yksinkertaisesti löytää ja tallentaa se. Hyvin.

Asko Alanen